ADHD

Attention Deficit Hyperactive Disorder

Porucha pozornosti s hyperaktivitou

Porucha pozornosti s hyperaktivitou je v detstve jednou z najčastejších porúch. Trpí ňou až 7 percent detí školského veku, chlapci sú postihnutí častejšie ako dievčatá.

Zásadný, až 80% význam majú genetické faktory. Ich účinok sa znásobuje vplyvmi prostredia ako je fajčenie, konzumácia alkoholu počas tehotenstva....

ADHD sa najčastejšie diagnostikuje medzi 6. a 9. rokom veku dieťaťa, teda na začiatku školskej dochádzky, kedy sa stupňujú nároky na jeho prispôsobenie sa rôznym normám a na stabilnejší výkon.

Neurologický obraz ADHD

  • Vo vnímaní aj myslení dieťaťa vzniká často chaos, ktorý je spôsobený preťažením podnetmi, ktoré mozog nedokáže zdravo spracovávať
  • Celkovo môžeme hovoriť o nezrelosti mozgu a nervovej sústavy
  • Na niektoré podnety nervový systém reaguje menej, ako by mal a na niektoré prehnane, chýba zdravá miera
  • Mozog má „problém“ s vnímaním vonkajšieho objektu, nevie si k nemu vytvoriť primeraný vzťah
  • Vegetatívny nervový systém (zodpovedný za impulzívne reakcie a emócie) dominuje nad centrálnym (zodpovedným za uvážené myslenie, vnímanie a konanie)

Ako rozpoznať ADHD?

Jednotlivé symptómy môžeme pozorovať už v dojčenskom veku. Charakteristická je zvýšená aktivita, nepravidelný rytmus spania a bdenia alebo málo spánku, veľa kriku a málo rozprávania. Aj dotyková citlivosť a očný kontakt sa prejavujú inak ako u zdravých detí. Aktivita je zvýšená.

V predškolskom veku, medzi tretím a šiestym rokom, sú viditeľnými symptómami známky motorického nepokoja. Hlavne v hravých situáciách má dieťa problém pokojne a vytrvalo vydržať. Aj výbuchy zlosti a nedodržiavanie hraníc patria k faktorom, ktoré vedia urobiť zo všedného dňa v škôlke problematický. Oneskorenia nachádzame vo všetkých oblastiach detského vývinu: v plánovaní a riadení činností, v hrubej a jemnej motorike, čo je viditeľné hlavne pri kreslení. Riziko úrazu je v porovnaní s inými deťmi niekoľkonásobne vyššie.

V školskom veku sa požiadavky na dieťa a jeho prácu v škole stupňujú. Dieťa má problémy sedieť potichu, koncentrovať sa, počúvať aj dokončiť začaté úlohy. Výsledkom sú slabé výkony, problémy s čítaním, písaním aj počítaním. Hyperaktívne deti majú v tomto období veľké problémy, lebo stanovený rozvrh hodín od nich očakáva prispôsobivé správanie. Chodenie po triede počas vyučovania alebo neustále rečnenie so susedom začnú učitelia i ostatné deti skôr či neskôr považovať za nepríjemné. Dochádza aj k mnohým konfliktom s ostatnými deťmi, emocionálna nestabilita a explodujúce, impulzívne správanie, ktoré sťažuje sociálne kontakty. Nezriedka takéto deti menia školu dva – až trikrát už počas prvých rokov školskej dochádzky. Dieťa nie je schopné zúčastniť sa plnohodnotne vyučovania. Každý šum aj pohyb v triede na neho pôsobí odpútavajúco. Domáce úlohy týmto školákom trvajú veľmi dlho a často i „ulietavajú“ do svojho sveta fantázie.

Bez odbornej pomoci a pomoci zo strany učiteľov vedie ADHD postupom času k tomu, že sa deti cítia vyčleňované, iné, uzavreté a nemilované. Získavajú presvedčenie, že nikdy nevedia nič poriadne urobiť, sú neustále kritizované a korigované. K tomu sa pridávajú v mnohých prípadoch aj školské neúspechy, lebo chýbajúca pozornosť často vedie k zlým výsledkom.

Mládež s ADHD sa často pokúša uhnúť z cesty týmto negatívnym pocitom tým, že sa stráni rizikových situácií, a preto niekedy vypadne zo spoločenských vzťahov. Často sa u nej rozvíja úzkosť alebo depresia a býva viac náchylná na zneužívanie alkoholu a drog.

Dnes je už známe, že časť detí z ADHD syndrómu nevyrastie a pretrváva do dospelosti. Mládež aj dospelí trpia aj svojou „inakosťou“ a potrebujú podporu.

Symptómy 

Symptómy impulzivity a hyperaktivity

  • Impulzívne, emočné reakcie prevažujú nad pokojnými, vedome uváženými reakciami
  • Na svoje okolie pôsobia rušivo, vytvárajú okolo seba chaos, ktorý majú aj tak povediac v sebe
  • Motorický nepokoj ako neustále skákanie, lozenie, behanie, skrývanie sa
  • Neschopnosť obsedieť dlhšiu chvíľku či hrať sa potichu
  • Skákanie do reči
  • Rozprávanie v nevhodných situáciách
  • Problém s trpezlivosťou a čakaním
  • Odpoveď prichádza skôr ako bola položená otázka
  • Branie vecí bez opýtania
  • Neustále vyrušovanie okolia
  • Správanie býva často extrémne, chýba zdravá miera
  • Ne-fungovanie v skupine
  • Častý je vzdor a rebelovanie voči dospelým, autoritám, akýmkoľvek prejavom disciplíny
  • Ako sekundárny príznak sa dostavuje nízke sebavedomie, identifikovanie sa ako problémové dieťa

Symptómy nepozornosti

  • Problémy s udržaním pozornosti
  • Problém s organizovaním úloh, aktivít a času
  • Ľahké rozptýlenie aj za pomoci minimálnych zvukových či zrakových podnetov
  • Nevenovanie pozornosti detailom
  • Nedokončovanie práce, úloh či       iných aktivít
  • Strácanie a zabúdanie vecí na rôznych miestach
  • Vyhýbanie sa aktivitám vyžadujúcim mentálne úsilie

                                          

Pozitívne a silné stránky

·         Často bývajú veľmi kreatívne a plné fantázie

·         Vedia sa vcítiť do nálady a rozpoloženia iného človeka oplývajú nesmiernou ochotou pomôcť.

·         Majú obrovský zmysel pre spravodlivosť

·         Vedia sa pripútať k nejakej téme, vhĺbiť sa do nej a získať obdivuhodné výsledky a poznatky.

·                          

ADD

Porucha pozornosti

Symptómy

  • Nedostatok pozornosti pre detail – najmä pri práci v škole
  • Nedbalé, neporiadne plnenie si svojich povinností, nedostatočné premyslenie činnosti
  • Preskakovanije z jednej nedokončenej úlohy na druhú
  • Denné snenie – zdá sa, akoby dieťa nepočúvalo alebo nesledovaol rozhovor či inštrukcie učiteľa
  • Problémy s organizáciou seba a svojho prostredia
  • Nedostatočné plánovanie
  • Vyhýbanie sa úlohám, ktoré vyžadujú udržanie pozornosti alebo zapojenie do aktivity
  • Neschopnosť zotrvať pri riešení úlohy
  • Ťažkosti pri       sledovaní konverzácie, časté odbiehanie od témy
  • Ľahká vyrušiteľnosť nepodstatnými podnetmi z prostredia okolo neho.

Kontakty

Obchodná akadémia, Dudova 4, 851 02 Bratislava